Van Strava doping naar offline fietsen – 10 tips om weer plezier te krijgen in fietsen

Ze kon het niet langer ontkennen. Strava was voor Lotte een ‘verslaving’ geworden. Waar ze de Strava-app (zeg maar het Facebook voor sporters, zie de box voor extra toelichting) eerder vooral gebruikte om haar ritten te registreren en bij te houden wat haar vooruitgang was, was ze de laatste tijd alleen nog maar bezig met haar gemiddelde snelheid, het halen van bekers en QOM’s en het krijgen van Kudo’s (likes van anderen).

Lotte is hierin lang niet de enige. Ook na de crash bij Garmin (als gevolg van gijzelsoftware), waardoor veel ritten niet automatisch werden geüpload naar Strava, werd wel duidelijk hoeveel mensen blijkbaar niet zonder Strava kunnen.

Fiets-whatsapp-groepen explodeerden en fietsers raakten zelfs letterlijk in paniek!

Strava (Zweeds voor ‘streven’…) is een mooie app die niet alleen je ritten registreert en sporters verbindt, maar ook kan helpen om te motiveren om soms net even dat stapje harder te zetten en daarmee een betere fietser te worden.

Als, ook bij jou, deze gezonde vorm van motivatie langzaam is veranderd in een afhankelijkheid waarbij het alleen nog maar draait om gemiddelde snelheden en Kudo’s, dan is dit misschien het moment om jezelf eens achter de oren te krabben:

Vind ik het fietsen zelf nog wel leuk? Of doe ik het vooral om aan al mijn fietsvrienden te laten zien hoe snel ik wel niet ben

Maak van fietsen geen obsessie. Het is zo zonde van je fietsplezier! Wie weet kunnen de tips in deze blog je helpen weer meer die offline fietser te worden. Die fietser die (weer) echt geniet van het fietsen en niet meer alleen met getallen bezig is. Ook voor fietsers die niet zo van de getallen zijn, maar wel vaak het idee hebben dat ze altijd maar hard moeten fietsen (van zichzelf of omdat ze met een fietsmaatje fietsen die harder fietst).

Als het niet op Strava staat dan is het niet gebeurd

Een uitspraak die in menig fietsafspraak groepsapp voorbij komt

Net als de ritten met lange afstanden en de daarbij behaalde hoge snelheden. In Whatsapp groepen en Facebookgroepen wordt veel geschitterd met fietsritten en data waar een fanatieke fietser van staat te watertanden. Soms wordt het gebracht met verwondering, vaker nog alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Voor de een is zo’n bericht inspirerend, voor een ander schrikt het af. Die ander vraagt zich af wat ie verkeerd doet en waarom het hem of haar niet lukt dat soort hoge snelheden te halen. Ongeacht of ze die ambitie hebben.

Strava kan dus nuttig zijn om jezelf te verbeteren

Door op bepaalde segmenten steeds net iets sneller te zijn. Of doordat je ziet dat in de loop van de tijd je gemiddelde omhoog gaat. Daarnaast is het leuk voor wie op zoek is naar wat competitie. Maar dat leuke stopt wanneer het obsessief wordt of wanneer het er voor zorgt dat alles moet wijken om een snelle tijd neer te zetten. Misschien herken je wel de volgende punten (of signalen…):

Je checkt elk uur minstens 5 keer of je extra Kudo’s hebt verzameld voor je laatste rit

Je fietst volle bak tot aan de voordeur en doet dus geen cooling-down (uitfietsen) want dat is nadelig voor het gemiddelde

Je fietst dan liever een paar kilometer om, om zoveel mogelijk bebouwde kom te vermijden, want bebouwde kom is echt rampzalig voor je gemiddelde

Je gaat andere, voor jou onbekende, fietsers volgen, waardoor deze jou gaan volgen en je meer Kudo’s krijgt

Je rit komt uit op 96 km, en dus pak je er nog een extra lus bij om boven de 100 km uit te komen

Je doet aan Strava doping: Je zet je rit pas aan als je de stad uit bent en zet hem weer uit voor dat je de stad weer in fietst. Of erger nog je hebt het zo ingesteld dat als je langzamer dan 7km/h fietst dit niet wordt geregistreerd, waardoor je gemiddelde uiteindelijk hoger uit komt.

De impact van Strava kan enorm zijn op je (fiets)leven (eigenlijk net als al die andere sociale media…)

In mijn ogen is het goed om te fietsen. En ik moedig mensen ook aan om vaker te gaan fietsen dan ze nu misschien doen. En ook om te fietsen voor een uitdagend fietsdoel. Omdat zo’n fietsdoel veel mensen motiveert om dan wel regelmatig op hun fiets te stappen.

Met name dat regelmatig fietsen heeft veel voordelen boven af en toe eens op je fiets stappen. Denk bijvoorbeeld aan:

Een moment van ontspanning omdat je even tijd hebt voor jezelf

Je hoofd leeg fietsen en alles van je af trappen

Je lijf weer in balans krijgen na een stressvolle situatie

Je grenzen opzoeken en verleggen, en daarmee je mentale weerbaarheid vergroten

En uiteraard ook je conditie verbeteren en zodat je fysiek fitter wordt

Door dus regelmatig te fietsen ga je je niet alleen op de fiets maar ook in je dagelijkse leven beter en gelukkiger voelen (voorwaarde is wel dat je enige mate van plezier beleefd aan fietsen 😉).

Bij het trainen voor een fietsdoel is het goed om te registreren wat je doet en dat ook bij te houden en regelmatig te evalueren. En daar in Strava een hele handige app voor.

Bekers en Kudo’s

Maar als Strava de overhand krijgt, dan verdwijnen de voordelen van het regelmatig fietsen als sneeuw voor de zon. Zeker als het fietsen een verslavend karakter krijgt waarbij je alleen nog gericht bent op gemiddelde snelheden en Kudo’s. Je moet steeds weer sneller. En je moet je tijd op bepaalde segmenten verbeteren. Je bent teleurgesteld als je niet die minimale gemiddelde snelheid hebt gefietst. En je wordt alleen maar blij van 53 Kudo’s of meer. En vaak is die blijdschap of voldoening ook nog eens maar van korte duur.

Voordelen worden nadelen

Behalve dat de voordelen van het fietsen verdwijnen, kan het dwangmatige fietsen zelfs heel nadelig worden. Omdat je elke rit weer moet presteren. Het uiterste uit jezelf moet halen. Met als gevolg dat de kans groot is dat je te veel en vooral te intensief fietst. Je fietst nooit eens een rustig rondje en je herstelt nauwelijks meer. Misschien levert het fietsen je vooral veel stress op. Het kan zelfs zo ver komen dat je overtraind raakt. Je fietsniveau neemt af, het plezier in het fietsen verdwijnt en de voordelen van het fietsen vervagen volledig. En daar ben je meestal niet met een paar weken rust weer van ‘genezen’.

Waar fietsen dus vele voordelen heeft op zowel fysiek als mentaal vlak, kan Strava dat volledig overhoop gooien

Herken jij jezelf (in meerdere of mindere mate) in bovenstaande? Die prestatiegerichte fietser, die geleidelijk steeds meer bezig is met bekertjes en Kudo’s en eigenlijk niet meer echt plezier beleeft aan het fietsen zelf?

De volgende 10 tips kunnen je helpen om weer meer van het fietsen te genieten en minder bezig te zijn met de getallen:

1. Stop je fietscomputer in je achterzak of toon in ieder geval niet je gemiddelde op je scherm, zodat je onderweg niet met het gemiddelde bezig bent (of zet je fietscomputer uit of neem hem niet mee)

2. Ga tijdens je rit meer op je fietstechniek letten. Probeer gedurende een rit bijvoorbeeld zo soepel mogelijk door een bocht te fietsen. En dan niet één bocht. Nee, alle bochten die je onderweg tegen komt.

3. Of doe een interval training waarbij je snelle blokken afwisselt met herstelblokken inclusief een kwartier warming up en cooling down waarbij je rustig in- en uitfietst.

4. Ga fietsen met een fietsmaatje die je al een tijd niet hebt gesproken en die langzamer fietst dan jij. Maak er een gezellig bijkletsritje van en spreek dat vooraf ook met elkaar af (verwachtingenmanagement 😉)

5. Spreek met jezelf af dat je onderweg een koffiestop maakt. En voer dat dan uit.

6. Houd een lage(re) hartslag aan waar je niet boven mag komen.

7. Stippel vooraf geen route uit maar ga op ontdekking. Kies wegen en afslagen waar je nog niet eerder geweest bent

8. Pak een andere fiets. Heb je een mountainbike of een gravelbike? Ga dan eens met die fiets op pad en maak een mooie ronde over onverharde wegen. Ook in de zomer! Of huur er eens eentje.

9. Kijk tijdens het fietsen om je heen en als je iets moois ziet, stap dan af en maak een foto (en plaats die op Strava…)

10. En voor velen niet nodig, maar voor een enkeling misschien wel het beste: verwijder de Strava app van je telefoon

Zeker als je heel gedreven bent, (altijd al) gericht bent op getallen en de prestatie, dan is het heel lastig om dit te veranderen. Bedenk dan wat het je oplevert als je minder met Strava bezig zou zijn en vooral weer lekker gaat fietsen! Denk eens terug aan tijden of ritten waarbij je wel lekker in flow aan het fietsen was.

Welke van bovenstaande tips ga jij toepassen tijdens je eerstvolgende fietsrit?

Lotte heeft nu weer plezier in het fietsen. Zelfs mét Strava. Ze ziet het nu als haar fietsdagboek om bij te houden wat ze doet. Met handige beschrijvingen voor een volgende keer en mooie foto’s ter inspiratie. Ze maakt daardoor leuke connecties met anderen. En jat ook af en toe een mooie route van buurtgenoten 😉.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *