Bezinning en reflectie. Wat je er aan hebt en waarom je het niet alleen met kerst zou moeten doen.

December en specifiek de tijd rond de kerstdagen wordt gezien als een periode van bezinning en reflectie. Een periode waarin je wat meer naar binnen keert en stil staat bij datgene wat er afgelopen jaar allemaal is gebeurd.

En er is wat gebeurd dit jaar… of daardoor misschien juist ook wel niet. Een ding is zeker, het liep allemaal anders dan we aan het begin van het jaar bedacht hadden.

Blik jij wel eens bewust terug op het afgelopen jaar? En wat doe je daar dan vervolgens mee?

In deze blog vertel ik je over zelfreflectie en wat je dat op kan leveren. Iets wat niet alleen nuttig is maar ook leuk. Helemaal als je het niet alleen in december doet, maar gewoon het hele jaar door!

Laat me niet lachen!

Tijd om te stil te staan??? In december?? Kerst is voor heel veel mensen helemaal geen relaxte tijd! Sowieso is december vaak een superdrukke maand*. Op het werk moet er nog van alles af voor het einde van het jaar. Dan heb je nog Sinterklaas, het kerstontbijt van de kinderen op school, kerstborrels. Het voorbereiden van een uitgebreid kerstdiner voor je familie, en dan wil je ze ook nog eens in een huis ontvangen wat tip top in orde is, mét kerstboom en cadeaus er onder. En last but not least zelf oliebollen bakken op oudejaarsavond.

Tijd voor bezinning en reflectie? Je zou wel willen, maar in de praktijk is die tijd er echt niet!

* In een normaal jaar.

Tips voor bezinning en reflectie

Maar 2020 is geen normaal jaar. Dus wie weet is het op dit punt ook wel anders. Minder hectisch, rustiger, waardoor er wel tijd is om even stil te staan bij dat wat er gebeurd is en wat er gaat komen. En misschien bevalt het je wel zo goed dat je het volgend jaar weer net zó wil!

Als je er dan zo wat over leest in de diverse bladen of op internet dan zie je nog wel eens de volgende tips voorbij komen:

  • Ga eens lekker op de bank onder een dekentje zitten en een boek lezen
  • Zet Tv, laptop en mobiel uit en neem de tijd voor een goed gesprek
  • Noteer 5 dingen waarvoor je dankbaar bent

Het zijn supergoeie tips! Die je trouwens niet alleen met kerst zou kunnen toepassen… Maar met deze tips ben je er in mijn ogen nog niet als het gaat om reflectie, of als we het nog iets specifieker maken, met zelfreflectie. Een belangrijk aspect wordt vergeten!

De tijd nemen

Het zijn goeie tips om even uit het gehaaste leven te stappen, wat meer stil te staan, dingen te overdenken en aandacht te hebben voor jezelf en voor anderen. Iets wat veel mensen in deze tijd weinig doen of door alle drukte en verplichtingen niet aan toe komen.

Bij reflectie gaat het niet alleen om terug kijken, maar juist ook om dat wat je daar uit kunt leren. En wat je kunt meenemen naar volgend jaar. Om dan wél die doelen te behalen die je afgelopen jaar niet hebt bereikt.

Positief gevoel

En natuurlijk, als je ergens dankbaar voor bent en je daar bewust van bent door het ook op te schrijven, levert dat zeker wat op. Je kunt dat positieve gevoel wat je er bij hebt weer herbeleven. En door die positieve gevoelens of emoties vaker te ervaren maakt je dat een gelukkiger en veerkrachtiger mens.

Maar je kunt er dus nog veel meer uithalen als je ook bedenkt wat je uit deze positieve, maar ook minder positieve ervaringen kunt leren. Waarom is iets wel gelukt en waarom zijn andere doelen niet gehaald? Had je dingen misschien anders moeten aanpakken? Had je er anders mee om moeten gaan? Wat zou je een volgende keer anders doen en wat zou je juist weer precies hetzelfde doen? Noteer juist ook die dingen. Zodat je daarmee je plannen voor volgend jaar concreter kunt maken.

Groeien

Zeker als je doel is om iets nieuws te leren of als je ergens beter in wil worden is het goed om te weten dat zelfreflectie dat leer- of verbeterproces kan versnellen. Zo is wetenschappelijk aangetoond dat bijvoorbeeld talentvolle sporters die zelfreflectie toepassen, vaker de top bereiken dan die sporters (met dezelfde talenten) die dat niet doen.

Sporters die zelfreflectie toepassen onderzoeken geregeld op welke punten ze bijvoorbeeld hun techniek kunnen verbeteren. Vervolgens maken ze een plan hoe ze hun techniek kunnen oefenen zodat ze uiteindelijk uitmuntend worden in hun sport. Zelfreflectie kan voor topsporters dus het verschil maken of ze wel of niet professioneel doorbreken!

Talent is aangeboren, zelfreflectie niet. Dat kun je dus gewoon leren! Daar heb je invloed op…

Beïnvloeden van successen

Door regelmatig stil te staan bij hoe het gaat en te reflecteren, kun je veel meer invloed gaan uitoefenen op het groeiproces. Je krijgt er meer controle over en dat geeft je meer zelfvertrouwen. Daarnaast zul je vaker successen behalen. Dat motiveert en geeft je weer dat positieve gevoel.

Door te reflecteren:

  • Vergroot je je zelfkennis
  • Ben je je bewust van de emoties die in bepaalde situaties bij jou een rol spelen
  • Krijg je inzicht in hoe je daar op reageert en naar handelt

En kun je dus meer invloed uit gaan oefenen op hoe dingen gaan lopen.

Zelfreflectie. Hoe pak je dat aan?

Zelfreflectie kun je zien als een ‘loop’ die je elke keer weer opnieuw doorloopt:

Stap 1: Bepaal de (feitelijke) situatie en jouw acties

Stap 2: Hoe reageerde je op deze situatie? Wat zag je, wat deed je, wat dacht je, wat voelde je?

Stap 3: Bepaal waar het leeraspect of het probleem zit? Waar ging het mis? Wat is er te verbeteren? En wat ging er juist goed (want daar wil je niks aan veranderen!)?

Stap 4: Welke oplossingen kun je bedenken? Wat kun je een volgende keer anders doen? Wat is je doel? Maak een plan.

Stap 5: Ga je gekozen oplossing uitproberen!

Daarna kun je opnieuw de stappen doorlopen en reflecteren wat deze oplossing je heeft opgeleverd. Door dit steeds te herhalen word je alleen maar beter.

Als je zo eens terug kijkt, wat zou jij dan willen leren of verbeteren wat bijdraagt aan het bereiken van je doelen?

Tijdswinst

Hoewel stil staan en je acties overdenken kan voelen als verlies van kostbare tijd, kan het je juist veel opleveren. Door het toepassen van zelfreflectie kun je dus sneller leren en makkelijker je doelen bereiken. Daarnaast zul je vaker (tussen)doelen realiseren en successen behalen. Door die succeservaringen bewust te zijn blijf je niet alleen gemotiveerd, ze zorgen er ook voor dat je datgene waar je mee bezig bent, ook als plezierig ervaart.

Je bereikt dus sneller en op een leukere manier je doelen, alleen maar omdat je aan zelfreflectie doet!

Doe het trouwens niet alleen met kerst. Maar doe het regelmatig, bijvoorbeeld wekelijks tijdens een rondje fietsen of wandelen. Het moment waarop je even je gedachten er over kunt laten gaan. En doe het dus ook gewoon het hele jaar door!

Zelfreflectie is een van de succesfactoren waarmee je makkelijker je (sport)doelen bereikt. Nieuwsgierig naar de andere succesfactoren? Download dan het gratis e-book: De 5 succesfactoren om makkelijker je fietsdoelen te bereiken. En werk met meer gemak, plezier en ontspanning aan je doelen!