Hoe overwin je je onzekerheid tijdens je eerste cyclo of mountainbikemarathon? Met deze 9 tips krijg je meer zelfvertrouwen.

Ook gewoon te gebruiken voor andere lastige situaties in je dagelijkse leven!

Er zijn van die mensen die enorm zelfverzekerd zijn. Je kent er vast ook wel een paar. Ze stralen een immens zelfvertrouwen uit. En als je daar dan naast staat… Dan voel je je maar klein. Je kruipt het liefste op de achtergrond. Je voelt je onzeker.

Daar stond ik aan de start van de Alsacienne… helemaal vooraan. Met op rechts (voor de kijker links) een paar dames die waarschijnlijk wekelijks hun wedstrijdjes rijden. Wat een zelfvertrouwen!

Toch is dat niet echt nodig. Zolang je maar weet waardoor zelfvertrouwen ontstaat en hoe je het kunt vergroten.

Met de 9 tips in deze blog ontdek je hoe je meer zelfvertrouwen krijgt, zonder een masker op te zetten of je voor te doen als iemand anders.

De brugklas die 2 jaar duurde…

Ik weet nog dat ik als tiener enorm onzeker was. Over hoe ik er uit zag en of mensen me wel aardig vonden. Je kent dat wel. Zeker in de brugklas deed me dat geen goed. Ik had een paar klasgenoten, die het altijd op mij gemunt hadden. Er waren perioden dat ik liever niet naar school ging. Helaas zat ik op een school waar de brugklas 2 jaar duurde.

Nu weet ik wel beter. Die klasgenoten waren natuurlijk ook zo onzeker als de pest (haha!). Maar zij deden zich gewoon stoerder voor. Waarschijnlijk waren ook zij niet zichzelf. Net als ik. Hoe dan ook was ik blij dat zij naar de HAVO gingen en ik naar het VWO (al had de HAVO qua niveau mij waarschijnlijk beter gepast, de zelfstandigheid die ik kreeg op het VWO en de nieuwe klasgenoten, lagen me beter).

Korfbal was mijn redding

In diezelfde tijd ging ik ook korfballen. Eigenlijk vooral omdat mijn zus er op was gegaan. Dat was een goeie zet! Want wat ik tot dan toe nog niet echt wist, was dat ik best sportief was. Dat korfballen ging me dus goed af. Zeker in vergelijking met de kinderen die in mijn team zaten. Ik kon het lang volhouden om op hoog tempo te spelen, ik had een goed balgevoel en ik had ook nog eens tactisch inzicht. Ik snapte het spelletje. Deed dingen graag samen. En was een echte teamspeler.

Dat korfballen ging me goed af. Ik kreeg complimenten en dat gaf mijn zelfvertrouwen een enorme boost!

Gewaardeerd

Ik was dus (zo achteraf bekeken) echt van meerwaarde voor het team. Ik kreeg dan ook regelmatig complimenten. Mijn teamgenootjes en trainers waren aardig tegen me. Ik voelde me gewaardeerd en op mijn plek.

Ook bij hogere teams bleef mijn ‘talent’ niet onopgemerkt. En regelmatig werd ik gevraagd als reserve en mocht ik invallen. Het gaf een enorme boost aan mijn zelfvertrouwen! En dat werkte uiteindelijk ook door in andere situaties. Zoals thuis en op school.

De juiste omgeving

Ergens goed in zijn zorgt voor zelfvertrouwen. Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat het dan wel belangrijk is, dat je in een omgeving bent waar je jouw talenten ook goed tot uiting kunt laten komen. En dat je omringd wordt door mensen die jouw meerwaarde zien en waarderen (en dat ook uitspreken). Maar die ook weten dat er dingen zijn waar je niet zo goed in bent. En daar verder geen probleem van maken. Net zo goed als jij dat van anderen weet. En waardeert. Een plek waar je je thuis voelt en waar je voldoende vrijheid voelt om dingen op jouw manier te doen.

Maar hoe krijg je nu meer zelfvertrouwen?

Deze 9 praktische tips gaan je daarbij helpen:

1. Maak gebruik van je talenten

Iedereen heeft wel een paar sterke eigenschappen of talenten. Het is goed om deze te gebruiken. Maar ook om ze verder te ontwikkelen! Dan word je er namelijk steeds beter in. Uitzonderlijk veel beter! Dát doen waar je goed in bent, geeft een positief gevoel. Regelmatig en vaker positieve ervaringen hebben, is gunstig voor je algehele welbevinden én voor je (zelf)vertrouwen. Doe dus (meer van) dát waar je goed in bent!

2. Heb zelfcompassie

Heb zelfcompassie. Zelfcompassie ja. Dat is iets anders dan zelfmedelijden. Als er iets tegenzit of je faalt dan is dat vervelend. Maar je bent niet zielig! Wees op die momenten niet te kritisch naar jezelf. Heb vooral begrip voor je situatie. Plaats het in de juiste context. Accepteer het en leer van de situatie.

3. Sta open voor waardering

Voor het vergroten van je zelfvertrouwen is het goed om te zien dat je ergens beter in wordt. Dat je groeit. Behalve dat jij dat zelf ziet, is het ook van belang dat anderen dat zien. En dat ze jou dat ook vertellen. Het is een soort van bevestiging. Juist de complimenten en dus de waardering van je omgeving kunnen een groot verschil maken.

Helaas zijn wij Hollanders niet zo gewend om complimenten te geven. Dat verandert als mensen niet om je heen kunnen. Als je dingen, bij wijze van spreken, uitzonderlijk goed kunt. Juist door dát te doen waar je heel goed in bent (tip 1) en dat vaker te doen, meer in te zetten, word je er ‘uitzonderlijk’ goed in! Die complimenten volgen dan vanzelf.

4. Ga iets doen!

Zelfvertrouwen gaat over een gevoel. Een goed en positief gevoel. Een gevoel wat je krijgt door positieve ervaringen. Zolang je niks doet, wordt dat gevoel niet beter. Juist door in beweging te komen, door te handelen, zal dat gevoel veranderen. Om meer zelfvertrouwen te krijgen moet je dus in actie komen. Blijf dus niet ‘stil zitten’.

5. Oefening baart kunst

Dat in actie komen gaat ook, of juist, over dingen die je nog niet zo vaak hebt gedaan. Of waar je je onzeker over voelt. Ook in dat geval komt het aan op doen. Want hoe vaker je iets doet, hoe makkelijker het wordt. Zo herinner je je misschien nog dat het best eng was met die klikpedalen. Toen je voor het eerst op een racefiets stapte. Nu heb je daar geen moeite meer mee. Of toch? Misschien moet je dan nog wat vaker op die racefiets stappen!

Bonus tip:

Lastig om in actie te komen? Bedenk een zogenaamd ‘als-dan-scenario’. Maak dus vooraf een plan. Zodat je op het moment zelf weet wat je moet doen (of zeggen).

Daarnaast kan het helpen om te visualiseren. Stel jezelf beeldend voor, in je hoofd, hoe iets gaat verlopen, wat je doet en waar dat dan in resulteert. Uiteraard ga je uit van een positief scenario! Maar bedenk gerust een back-up scenario voor het geval het toch anders loopt. Je weet het nooit 😉.

6. Neem kleine stappen

Wat niet gunstig is voor je zelfvertrouwen is het (keer op keer) falen in dat wat je doet. Ook al toon je compassie met jezelf. Probeer de faalkans dus te verkleinen. Dit kan door kleine stappen te nemen.

Toch eerst maar die laagste ‘trede’. Ik vond die afdaling die ging komen al spannend genoeg!

Stel dat je je nog niet zo zeker voelt op je mountainbike. Obstakels vind je nog lastig en je voelt er soms zelfs wat angst voor. Toch zou je meer willen downhillen, op je mountainbike. En je besluit naar een bikepark te gaan. Bijvoorbeeld Winterberg.

Daag jezelf dan niet uit om meteen de zwarte afdaling te nemen. Of het hoogste treetje. Met een grote kans op ‘weigeringen’ of vallen. Want dat gaat je zelfvertrouwen geen goed doen. Neem dat maar van mij aan… Maar begin gewoon eerst met een makkelijke blauwe route. Als dat na een paar keer goed gaat en vertrouwd voelt, kun je door naar het volgende niveau.

Wat ook kan. Kies voor situaties waarin het minder erg is als iets mislukt. Zo kan je een groot verschil ervaren als er iets niet lukt in een omgeving waar je niemand kent, ten opzichte van een situatie met alleen maar bekenden.

7. Flow

Misschien ken je die momenten wel. Momenten waarop je lekker bezig bent en je ineens honger hebt. Als je op de klok kijkt is het al half twee, voorbij lunchtijd. Geen wonder die honger! Je bent de tijd volledig vergeten. Dit zijn momenten van flow.

Flow wordt gekenmerkt door taken die uitdagend zijn, maar waarbij je wel een gevoel van controle ervaart en waar je een positieve feedback op krijgt. Die positieve feedback kan van alles zijn. Bijvoorbeeld het prachtige resultaat van je schilderwerk, of het gevoel tijdens het sporten dat alle ‘klappen’ raak zijn. Zorg dat je regelmatig een toestand van flow ervaart. Dat geeft een positief gevoel en draagt bij aan het opbouwen van je zelfvertrouwen.

8. Vergelijk jezelf niet met anderen

Iedereen heeft zijn eigen sterke eigenschappen. Zijn talenten en kwaliteiten. Jij ook. Waardeer dat een ander een eigen set van sterke eigenschappen heeft. En dat die waarschijnlijk anders zijn dan de jouwe. Ga jezelf dus niet vergelijken met anderen! Die situatie waar die ene persoon zoveel zelfverzekerdheid uitstraalde, was misschien wel helemaal terecht. Op een ander moment doe jij dat.

Nu je dat weet, kun je ook bedenken dat je elkaar juist kunt aanvullen. Maak dus gebruik van elkaars talenten als dat van pas komt! Zoek samenwerking.

9. Waardeer je talenten

Waardeer jezelf en de goede eigenschappen die je hebt. Misschien zou je soms willen dat je wat andere sterke eigenschappen had. Maar dat is nu eenmaal niet zo. Weet wie je bent, waar je voor staat en wat jou uniek maakt. En maak gebruik van dat waar je goed in bent. En waardeer dat vooral! Alleen dan kom jij het meeste tot je recht en vooral dát gaat je verder brengen in het even. En daarmee ook meer zelfvertrouwen geven.

Wuif complimenten die je krijgt dus niet weg. Maar waardeer ze juist! (en geef er ook eens eentje terug. Wel gemeend natuurlijk!)

Waar ben jij goed in?

Zoals je ziet, ligt bij het vergroten van je zelfvertrouwen, jouw talent aan de basis.

De eerste stap is dat je weet waar jouw talenten liggen. Waar bij jij goed in?

De volgende stap is dat je ze meer gaat benutten. Op elke plek, in elke situatie en bij elke taak waar dat ook maar kan! Neem bijvoorbeeld dat korfballen. Het balgevoel is heel sport specifiek. Maar tactisch inzicht en het teamgevoel kan ik natuurlijk op veel meer momenten inzetten. Bijvoorbeeld in mijn werk of bij het onderhandelen over een keuken (ik noem maar even wat 😉).

Gebruik je talenten vaker!

Door je sterke punten vaker en op verschillende manieren in te zetten, word je er alleen maar beter in. Iets waar je elke dag profijt van gaat hebben. Met meer kans op waardering en positieve ervaringen. Met als resultaat dat je zelfvertrouwen nog verder zal groeien!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *