Gebruik je doel als middel voor meer rust in je hoofd en ruimte in je agenda

Je doel als middel… Koekoek! Dat klinkt een beetje vreemd hoor ik je denken. Een doel is toch juist een eindresultaat? Hoezo moet je het dan zien als middel? Heb je ze wel allemaal op een rijtje?

Ja! Dat heb ik zeker 😉. Althans dat is mijn mening dan hé. Net als dat doelen in mijn ogen juist helemaal geen stress geven, terwijl stress een van de redenen is waarom veel mensen weerstand voelen als het gaat om het stellen van doelen.

Verlang jij om vaker of zelfs dagelijks dingen te doen die je leuk vindt, voor meer energie? Zonder dat je er gelijk weer allerlei extra to-do’s bij krijgt. Lees dan vooral verder!

Datgene wat je wil bereiken

Als je de dikke van Dale moet geloven dan klopt het dat je denkt dat ik gek ben met mijn uitspraak dat je een doel als middel moet zien. Want in dat boek luidt de definitie van een doel: ‘datgene wat je wil bereiken’. Een soort van eindbestemming van je fietstocht of een bedrijfsresultaat. En dus zeker niet een middel.

Uitdagende fietsdoelen

Ik moet toegeven dat ik zelf sommige doelen ook echt zie als iets wat ik graag wil bereiken en waarvan ik het ook leuk vind als het uiteindelijk lukt. Denk bijvoorbeeld aan fietsdoelen. Zo fiets ik liefst elk jaar een zogenaamde cyclosportieve. Een toertocht op de racefiets. Meestal is het een eendaagse tocht, vinden ze plaats in uitdagend terrein zoals de Franse Alpen, de Vogezen of de Italiaanse Dolomieten en wordt je tijd geregistreerd. In de maanden voorafgaand aan die cyclo, zoals zo’n tocht onder wielrenners ook wel wordt genoemd, ben ik dan ook aan het trainen om dat doel te halen. En het kan zelfs zo zijn dat het me niet alleen om het uitrijden gaat, maar dat ik ook nog een goeie tijd wil neerzetten.

Supertof als dat dan ook nog eens lukt! Als je slaagt en je doel hebt bereikt.

Nog beter is het als je ook plezier beleeft tijdens het uitvoeren van je doel.

En het allerbeste? Als je ook in de voorbereiding dagelijks voldoening haalt uit het werken aan je doel.

Doelen geven alleen maar stress

Niet iedereen wordt enthousiast van het stellen van doelen. Want het zou alleen maar stress opleveren. Heb je een burn-out dan is zelfs een van de adviezen om eventjes helemaal geen doelen te stellen. Om meer in het hier en nu te leven. En niet alleen maar naar de toekomst te kijken en pas tevreden zijn als je je doel hebt bereikt.

Ook kan een doel een obsessie worden. Je bent dan alleen maar bezig met het resultaat en de prestatie en alles moet er voor wijken.

Goalgetter

En op dat vlak moet ik de critici wel gelijk geven. Een doel wat een obsessie wordt is niet OK. En dat is iets wat je ten allen tijden wil voorkomen. Want daar word jijzelf als ‘goalgetter’ niet blij van. En de mensen om je heen ook niet.

Maar is het dan terecht om het stellen van doelen volledig uit je leven te bannen?

Ik denk dus van niet! Doelen maken je leven juíst een stuk leuker en beter!

Uitzichtloos bestaan

Stel dat je geen doelen zou hebben. Ontstaat er dan niet een soort van uitzichtloos bestaan? Want waar leef je dan eigenlijk voor?

Kijk eens naar het afgelopen Corona-jaar. Ik denk dat afgelopen jaar veel mensen regelmatig het gevoel van een uitzichtloos bestaan hebben ervaren. Er waren veel onzekerheden. Ging je vandaag naar links dan moest je de volgende dag naar rechts. Er was niks te plannen en doelen stellen deed je al helemaal niet.

De eerste maanden was het voor veel mensen best relaxt. Er ging veel niet door met als gevolg dat je minder moest. Even geen verwachtingen, van jezelf of van anderen. Geen volle agenda’s want er kon toch niks. Meer leven in het moment.

Maar na verloop van tijd ging het toch knagen. Er was geen perspectief. En ik denk dat je moet toegeven dat je daar toch echt niet blij van werd. Hoe relaxt het ook was om (even) niks te ‘moeten’.

Doelen als middel… hoe zit dat dan?

Het stellen van doelen heeft een aantal grote voordelen met een positief effect op je dagelijkse leven:

1. Doelen geven richting aan je leven en zorgen daardoor voor meer voldoening

Doelen geven perspectief en uitzicht. De kans is groot dat het stellen van doelen je een voldaan gevoel geeft. Zeker als je ze behaalt, maar ook op momenten dat je er mee bezig bent en merkt dat je steeds weer een stapje dichterbij komt. Ook de vooruitgang, groei en ontwikkeling die je merkt bij het werken aan je doelen kan voldoening geven.

2. Doelen zorgen voor focus en minder stress

Doelen zorgen voor focus. Je richt je vooral op taken en activiteiten die helpen bij het behalen van je doelen. Heel veel andere dingen worden bijzaak. En wanneer je heel duidelijk voor ogen hebt wat je doelen zijn, is het veel makkelijker om je grenzen aan te geven. Tegen dat wat niet belangrijk is kun je ‘nee’ zeggen. Nou ja, tot op zekere hoogte dan… want er zijn natuurlijk altijd dingen die je ook moet doen, die verder niet bijdragen aan je doelen.

Vaak heb je aan 3 grotere doelen genoeg

Door heel duidelijk te kiezen voor maximaal 3 grotere doelen en je vooral daar op te richten, beperk je dus juist je stress. Puur omdat je gewoon minder dingen hoeft te doen! Daaromheen houd je tijd over voor de huishoudelijke ‘moetjes’, voor ontspanning en bijvoorbeeld voor sporten (als dat niet al onderdeel is van een van je doelen 😉).

Doordat je je activiteiten door het stellen van doelen beperkt, houd je makkelijker overzicht, ervaar je meer rust in je hoofd en ruimte in je agenda!

3. Dagelijks dingen doen die je leuk en belangrijk vindt waardoor je meer positieve energie ervaart

Voor dit punt is het belangrijk dat je de juiste doelen kiest. Eigenlijk geldt dat voor alle punten. Maar bij dit punt komt het nog het meest direct tot uiting als je de juiste doelen hebt gekozen. Met de juiste doelen bedoel ik doelen die perfect bij je passen omdat het om zaken gaat die voor jou belangrijk zijn of omdat je het heel leuk vindt. Het werken aan je doel geeft je dan namelijk heel veel plezier en voldoening. Maar ook uit de groei en ontwikkeling die je ziet haal je veel voldoening en positieve energie.

Door de juiste doelen te kiezen en daar dagelijks mee bezig te zijn, doe je dus elke dag dingen die je en leuk en belangrijk vindt. En dat geeft je regelmatig positieve energie. De meeste mensen worden daar een heel stuk gelukkiger van 😉.

Er is nog wel een maar…

Om de voordelen echt te ervaren zijn er wel een paar voorwaarden:

Voorwaarde A: Kies het juist doel

Dit hele principe valt of staat dus met het kiezen van het juiste doel. Dus of je doelen echt bij je passen. Denk dan aan dingen als:

  • Vind je het belangrijk?
  • Beleef je er plezier aan?
  • Kun je het samen met anderen doen? Mensen waar je energie van krijgt?
  • Kun je er je ei in kwijt?
  • Krijg je er waardering voor?
  • Wordt de wereld er een stukje mooier van?

Natuurlijk zal een doel niet aan alle bovenstaande punten voldoen. Maar hoe meer er in zitten, hoe beter het doel bij je past. Wanneer je 3 doelen kiest zorg dan dat er in ieder geval een doel bij zit wat meer gericht is op dat wat je belangrijk vindt en meer met zingeving te maken heeft en daarnaast een ander doel waar meer je ‘passie’ in naar voren komt.

Voorwaarde B: Wees realistisch!

Kies realistische en haalbare doelen. Kun je nu 5 km lopen dan is een marathon lopen over een maand waarschijnlijk niet haalbaar. Over een half jaar is het lopen van een marathon al veel realistischer. Realistisch en haalbaar hangt met name samen met de tijd die nodig is, maar ook met jouw kwaliteiten en waar je goed in bent of verder zou kunnen ontwikkelen.

Voorwaarde C: Sta regelmatig stil

Als laatste is het slim om regelmatig stil te staan bij hoe je er voor staat als het gaat om het bereiken van je doelen. Lig je nog op koers? Moet je je route aanpassen of je doel bijstellen? Op die manier houd je grip wat ook weer een stukje rust geeft. En je weet op tijd of het wel of niet gaat lukken. Dat voorkomt grote teleurstellingen als het toch niet lukt.

Focus niet op het resultaat maar op de route

Als het aan mij ligt richt je je bij het stellen van doelen dus niet alleen op het resultaat, maar juist ook op de route die je gaat afleggen en de activiteiten die daarbij horen. Beperk het aantal doelen. En belangrijker nog, bepaal de juíste doelen, zodat de weg er naar toe ook goed aansluit bij jouw interesses en dat waar je goed in bent.

Op dat moment zul je meer rust, plezier en voldoening ervaren. Elke dag weer!

Wil je weten welke factoren nog meer bijdragen aan het relaxter afleggen van de route richting je doelen?

Download dan het e-book: de 5 succesfactoren om je fietsdoelen te bereiken