Hoe je als fietser sterker uit de crisis komt: deel 3 – gebruik je skills om met mentale obstakels om te gaan

Door de corona crisis is ineens alles anders. Dat hoef ik je niet te vertellen. En ondanks dat het veel stress, zorgen en verdriet met zich meebrengt, zijn er ook heel veel kansen. In deze blogserie neem ik je graag mee in de kansen die ik zie voor jou als sportieve fietser.

Waar het in deel 1 ging over bewegen en in deel 2 over stil staan, gaat het in dit laatste deel van deze blogserie over het inzetten van de skills die jij als fietser (of sporter) hebt. Skills over hoe je omgaat met mentale obstakels. Maar ook vaardigheden die je leert tijdens het voorbereiden op een sportief doel. Door ze in te zetten kun je beter met de crisis omgaan. Maar het is ook makkelijker om verder te kijken naar de tijd dat de crisis weer ‘voorbij’ is. Vaardigheden die je bewust of onbewust hebt opgedaan en juist nu in deze tijd kunt gebruiken.

Amstel Gold Race

Veel fietsers hebben vaak een doel waarvoor ze trainen. In veel gevallen speelt in de basis een thema als gezondheid of ‘je fit voelen’ een onderliggende rol. Het stellen van een sportief doel, bijvoorbeeld een afstand die je wil kunnen fietsen of deelname aan een prestatietocht of cyclo met een bepaald aantal hoogtemeters, zorgt er voor dat je wel moet trainen. En dat je dus regelmatig op de fietst stapt. Zodat je dat fietsdoel ook daadwerkelijk kunt bereiken. En ondertussen gezond blijft en je fit voelt.

Door zo’n fietsdoel te stellen maak je als het ware een projectplan

Obstakels

In zo’n trainingsperiode, maar ook binnen een enkele rit, gaat natuurlijk niet alles van een leien dakje. Je wordt een keer ziek, of je krijgt het druk met je werk wat je veel stress geeft. Perioden waarin je even wat minder traint, of het trainen gewoon niet zo lekker gaat. Maar ook tijdens een enkele rit kan er van alles gebeuren.

Zweet met zonnebrand

Denk bijvoorbeeld aan een lange beklimming in de Ardennen of de Alpen. Het is een mooie warme dag. De zon schijnt. Samen met een fietsmaatje klim je gestaag omhoog. Je bent aan het zwoegen, je hebt het warm. Het zweet stroomt in een klein straaltje van onder je helm via je voorhoofd je ogen in. Steeds via hetzelfde spoortje. Ontzettend irritant. Zeker als je je van te voren hebt ingesmeerd met zonnebrand… En dan kom je er halverwege de klim ook nog eens achter dat je benen toch niet zo goed zijn als die van je fietsmaatje.

Ergernissen waar je je op dat moment overheen moet zien te zetten. Het zijn (mentale) obstakels waar je in de loop der jaren bewust of onbewust mee om hebt leren gaan.

Deze skills, die je als fietser hebt ontwikkeld, kun je heel goed inzetten in het dagelijks leven. En juíst nu, om beter met de crisis om te gaan.

Skills

Op elke route van A naar B kom je hoe dan ook obstakels tegen. Ongeacht of A en B in dezelfde rit liggen of dat A en B onderdeel zijn van een bepaalde trainingsperiode. Als fietser weet je dat dit kan gebeuren en heb je de skills om te bedenken hoe je deze obstakels moet tackelen. Om weer verder te kunnen met het bereiken van je doel.

Soms betekent dat dat je even gas terug moet nemen. Of dat je een omweg pakt om daarna toch weer op het juiste spoor te komen. Je hebt geleerd je te motiveren, te focussen en vol te blijven houden. Want afstappen in een klim, dat doe je niet! Skills die ook handig zijn bij het bereiken van doelen in het dagelijks leven.

Niet te plannen

Deze crisis gooit roet in het eten als het gaat om de vele plannen die we hadden. Al dan niet op sportief gebied. Zij maakt het lastig om doelen te stellen en te plannen. Want we weten niet hoe de situatie er over een paar weken of een paar maanden uit ziet. Natuurlijk is op korte termijn heel veel níet te plannen.

Maar op de langere termijn wel!

En juist die langere termijn plannen of doelen, kunnen je weer richting geven. Zodat je ook nu al weet waaraan je wil werken. Maak je doelen, ook al zijn ze ver weg, wel concreet. Dat je als het ware weet welke afstand en hoeveel hoogtemeters je wil fietsen. Dan weet je wat je te wachten staat en wat je te doen hebt.

Positief naar de toekomst kijken

Zo’n doel dat wat verder weg ligt, kan je dus ook heel goed motiveren en positiever doen kijken naar de toekomst. Iets wat voor velen nu misschien ook wel fijn is. Het vooruitzicht, de hoop op betere tijden, waarin er weer meer vrijheden zijn en minder angst op wat je kan overkomen.

Zet je skills in om beter met de huidige crisis om te gaan

Zie jouw skills dus als kans in deze crisistijd. En maak een trainingsplan voor jouw langere termijndoelen, die je op andere vlakken dan fietsen en sporten hebt. Plan een route en bepaal hoe je daar de komende tijd aan gaat werken. Zodat je ook in deze tijd het gevoel hebt bezig te zijn met de toekomst. Met groei naar iets waar je graag naar toe wil. Het zet je positiever in het leven. Ook in crisistijd!

Bepaal je langere termijn doelen

Kom je daar zelf niet uit? Of je hebt geen idee wat jouw doelen voor de langere termijn zouden kunnen zijn?

Doe dan mee met de Vaker Fietsen challenge. Tijdens deze challenge ga je aan de slag met het bepalen van een aantal langere termijn doelen. Door deze te definiëren wordt het makkelijker om prioriteiten te stellen en in het dagelijks leven keuzes te maken. Op die manier ben je vooral bezig met dat wat jij belangrijk vindt en houd je mogelijk ook nog wat tijd over om te fietsen. Of fietsen zou zomaar eens onderdeel kunnen zijn van een van je doelen 😉.

De challenge start op 27 april – inschrijven niet meer mogelijk

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *