Hoe je als fietser sterker uit de crisis komt: deel 1 – fietsen voor een betere stemming en verlaging van je stressniveau

Door de corona crisis is ineens alles anders. Dat hoef ik je niet te vertellen. En ondanks dat het veel stress, zorgen en verdriet met zich meebrengt, zijn er ook heel veel kansen. In deze blogserie neem ik je graag mee in de kansen die ik zie voor jou als sportieve fietser.

In deel 1 van deze blogreeks gaat het over bewegen. Bewegen wat juist nu zo belangrijk lijkt te zijn. Waarom is het zo belangrijk? En waarom is het juist wel slim om te gaan bewegen als je moe bent en geen energie hebt? Of als het chaos is in je hoofd omdat je zoveel moet schakelen tussen werk, kinderen en gewijzigde werkmethodieken?

De thuiswerker

Als thuiswerker ben ik me er al langer van bewust, thuiswerken is funest voor je beweging. Waar je op een andere werkplek vaak veel meer in beweging bent, zorgt thuiswerken er voor dat het dagelijkse aantal stappen zakt tot onder de 500 (nog geen 10% van het aantal stappen wat een gemiddelde volwassene per dag zet). Je huis is tenslotte kleiner dan de meeste bedrijfspanden, overleggen gaan meestal vanachter je bureau (net als je lunch) en het koffiezetapparaat is binnen handbereik. Niet voor niets de oproep om wel te blijven bewegen voor je fysieke gezondheid, ook al werk je van uit huis.

We zijn ook echt meer gaan bewegen

Aan die oproep wordt duidelijk gehoor gegeven. Het is mij in ieder geval opgevallen dat er veel meer fietsers, wandelaars en hardlopers langs ons huis komen. Al zitten daar vast ook mensen bij die normaal misschien wel 2 keer per week op de tennisbaan of het voetbalveld staan. Maar dat ook parkeerplaatsen worden gesloten door de grote drukte in natuur- en recreatiegebieden zegt genoeg. Hoe dan ook vind ik het positief dat mensen nu buiten in een groene omgeving die zogenaamde frisse neus gaan halen. En ontdekken hoe fijn dat is. Want behalve goed voor je fysiek, is bewegen ook gunstig voor je mentale fitheid.

Bewegen is goed voor je mentale fitheid

Misschien heb je het zelf ook wel eens ervaren. Dat de frisse lucht, het buiten zijn en de wind die door je haren waait je nieuwe energie geeft. En dat je je hoofd even ‘leeg’ kunt fietsen. Zelfs als je na een drukke werkdag met hoofdpijn thuiskomt, kan een rondje op de fiets er voor zorgen dat je je weer helemaal als herboren voelt.

Maar hoe werkt dat dan?

Door te bewegen komt je doorbloeding op gang. Niet alleen in je spieren, ook in je hersenen. Daardoor wordt de activiteit in bepaalde delen van je brein verhoogd. Waaronder de activiteit van je prefrontale cortex (die mag je weer vergeten 😉). Dat deel van je brein wat onder andere betrokken is bij het opnemen en verwerken van informatie. Door die verhoogde activiteit kun je je bijvoorbeeld beter concentreren en makkelijker focussen. Je kunt sneller informatie verwerken, maar ook beter plannen en oplossingen bedenken.

De oplossing voor het probleem plopte zomaar op

Zo had ik laatst een baaldag. Wij kijken vanuit onze keuken, waar ik vaak zit te werken, uit op de Utrechtse heuvelrug en de toren van Rhenen. Een prachtig uitzicht! Behalve boomgaarden, zitten er ook veel kwekerijen bij ons in de buurt. Het veld voor ons huis lag al tijden braak. Totdat er op een ochtend een kweker kwam, die precies in ons uitzicht 4 meter hoge bomen plaatste. Je snapt dat ik daar niet blij van werd. Om eerlijk te zijn was ik woedend. Maar hij had zijn goed recht, dat wist ik ook. Ik besloot om een rondje te gaan hardlopen. Hoe langer ik liep, hoe rustiger ik werd. Ik bedacht zelfs een oplossing voor het probleem. Een werkplek creëren in de ruimte boven de keuken die hetzelfde uitzicht heeft. En waar je gewoon over die 4 meter hoge bomen heen kijkt. Ik zag het helemaal voor me! En ik kwam dus een stuk vrolijker thuis.

Herken je dat? Dat je een helder inzicht krijgt. En ineens een oplossing vindt voor een lastig probleem waar je al een tijdje mee rondliep.

Juist wanneer je niet al te hard fietst en lekker in een flow komt, komen de beste ideeën naar boven

Bewegen zorgt voor een jong en opgeruimd brein

Behalve dat bepaalde delen in je brein actief worden, zorgt beweging er ook voor dat afvalstoffen worden afgevoerd. Je brein wordt als het ware opgeschoond waardoor je focus weer groter wordt.

Daarnaast wordt door beweging de aanmaak van nieuwe verbindingen in je hersenen gestimuleerd. Het aanmaken van nieuwe verbindingen wordt neuroplasticiteit genoemd. Het ververst en onderhoud als het ware je hersenen. Niet alleen als kind kun je je hersenen verder ontwikkelen door nieuwe dingen te leren of te ervaren. Dat kan ook als volwassene!

Stap je op de fiets? Kies dan vooral eens een andere route. Je doet dan nieuwe ervaringen op waardoor er nieuwe verbindingen ontstaan. Dat houdt je brein jong.

Behalve dat je met fietsen je spieren traint, train je dus ook je brein!

Heb je de mogelijkheid om te bewegen in een groene omgeving? Doe dat dan vooral!

Want juist zo’n groene omgeving heeft nog extra voordelen. Zo heeft de natuur een rustgevend effect. Een paar minuten in een natuurlijke omgeving is al genoeg. Daarnaast geeft een groene omgeving ook energie. Verder lijk je helderder te kunnen nadenken en makkelijker beslissingen te kunnen nemen over lastige kwesties.

De repeterende vormen in de natuur zijn voor onze hersenen makkelijk te verwerken

Naar de kracht van groen wordt nog veel onderzoek gedaan. Wel lijkt het er op dat de natuurlijke vormen in de natuur een rol spelen. Veel vormen in de natuur herhalen zich namelijk. Denk maar eens aan het steeds verder vertakken van bomen. Zelfs tot in de nerven van bladeren herhaalt dit patroon zich. Deze repeterende vormen zijn voor onze hersenen makkelijk te verwerken. Daardoor ontstaat er meer ruimte in de hersenen. Bijvoorbeeld om te kunnen reflecteren, impulsen onder controle te houden en nieuwe ideeën te vormen.

Kom in contact met de natuur

Andere voordelen kunnen zijn dat je even helemaal weg bent van de dagelijkse verplichtingen, het beeldbellen en schreeuwende kinderen. En buiten met de zon op je huid, de wind door je haar, de fluitende vogels en geurende bladeren worden al je zintuigen geprikkeld. Het zorgt dat je je lichaam voelt en met beide benen op de grond staat.

Door echt in contact te zijn met de natuur verbetert je stemming en vermindert stress

Stap op je fiets voor het vergroten van je mentale fitheid!

Als je in de stad woont is het opzoeken van die groene omgeving misschien wat lastiger. Zeker nu het ons ook moeilijker wordt gemaakt om het verderop op te zoeken. Een klein beetje groen helpt al wel, maar wil je meer voordelen van een groene natuurlijk omgeving ervaren? Stap dan op je fiets. Het brengt je verder en je bent sneller in een landelijk gebied. Met genoeg groen. Zeker nu het lente is en alle bomen weer volop uitlopen, in bloei komen en groen worden.

Jij blij, zij blij

Het mag duidelijk zijn dat bewegen niet alleen goed is voor je fysiek, maar dus ook voor je mentale fitheid. En dat er dus ook goeie redenen zijn om wel af en toe op de fietst te stappen. Zeker in deze stressvolle tijd. Scheve gezichten zijn niet meer nodig. Want iedereen zal toegeven: jij blij, zij ook blij.

Juist in deze tijden van crisis zie ik fietsen dus als een grote kans. Het verlaagt stress en het verbetert je stemming. En daar word niet alleen jij blij van!

Wil jij weer vaker fieten?

Om je hoofd leeg te fietsen, even een moment voor jezelf te hebben en omdat je je ook weer fitter wil voelen?

Helaas moet je tegenwoordig alleen… En in je eentje fietsen zie je eigenlijk niet zo zitten.

Download dan de Checklist voor de Solo fietser en ga goed voorbereid, zonder zorgen en mét plezier alleen op pad!

Meer lezen?

De tweede blog in deze serie gaat over stil staan en bepalen waar het nu echt om gaat in jouw leven. De derde en laatste blog gaat over hoe je je fiets skills gebruikt om met mentale obstakels om te gaan. Je vindt ‘m hier.

2 antwoorden
  1. Cathy
    Cathy zegt:

    Door mijn dagelijkse (korte!) fietstochten met Wim (ik die nooit eerder fietste!) leer nu het hele ommeland van Brugge- Blankenberge- Zuienkerke kennen ! Nog net vóór verhuis naar (Belgisch) Limburg 😊👍

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *