Ervaar de voordelen van Flow!

Ik moest even inkomen en mezelf tegelijkertijd afremmen. Want soms wil je meer dan goed voor je is. Zo gaat dat vaak met hardlopen. Zeker als je in een wedstrijd zit. Bij het looponderdeel van de zwemloop waar ik aan deelnam, vond ik na een tijdje toch een mooi ritme.

En Ja! Daar was ie weer: flow!

Dat mooie ritme ging over in een toestand van flow. Je bent voor je gevoel even helemaal ‘afgezonderd’ en alleen bezig met rennen. Je wordt niet afgeleid door de dingen om je heen. Alles wat je waarneemt is haarscherp. Elke stap is raak. Het is een heerlijk gevoel! Alsof je volledige controle hebt.

Ik heb dat vaker met sporten gehad, ook op de fiets. Een aantal van die momenten kan ik me nog herinneren als de dag van gisteren. Alsof die haarscherpe beelden in je geheugen zijn gegrift.

Keistad zwemloop

Afgelopen weekend deed ik voor het eerst in mijn leven mee aan een officiële zwemloop. 500 meter zwemmen in een 50 meter bad en daarna nog 5 km rennen. Ik ben een trage zwemmer. Dus ik was blij toen ik het bad uit kon stappen en mijn loopschoenen aan kon trekken. Want hardlopen gaat me een stuk beter af!

Controle

Vlak na het inspannende zwemmen kan het lastig zijn om je ademhaling onder controle krijgen. Dat was dus het eerste wat mijn aandacht kreeg. Gelukkig liep er voor mij iemand wiens tempo ik goed kon volgen. En zo kreeg ik na een kilometer een mooi ritme te pakken. Het lopen was intensief maar voelde goed. De omstandigheden waren gunstig. En zo belandde ik op den duur in een toestand van flow.

Volle aandacht

Flow wordt gekenmerkt door een taak met een duidelijk doel:

  • Met maximale uitdaging
  • Die je net onder controle hebt
  • Die direct feedback van succes geeft

Dit betekent dat je met je volle aandacht bij je taak bent en het besef van tijd vervaagt.

Flow hoeft niet alleen op te treden bij sporten. Het kan ook bij allerlei andere activiteiten voorkomen. Ook activiteiten die je misschien helemaal niet zo leuk vindt. Zolang bovenstaande componenten aanwezig zijn, kun je een status van flow bereiken.

De tijd vliegt

Ook in mijn werk ervaar ik nog wel eens flow. Al moeten de omstandigheden wel gunstig zijn. Zo moeten alle stoorzenders zoals telefoon en email uitstaan, zodat je je volledig kunt concentreren op je taak. En soms kunnen mijn gedachten dan alsnog afdwalen. Misschien herken je dat wel. Blijkbaar wordt er dan niet aan alle voorwaarden van flow voldaan. Mist de uitdaging of de positieve feedback?

Tomato-timer

Wat ik op zo’n moment doe is een timer aanzetten, bijvoorbeeld de Tomato Timer. Dat zorgt bij mij voor wat extra uitdaging, omdat je moet presteren in een beperkte tijd. En soms bereik ik dan toch niet datzelfde gevoel van flow. Maar het heeft me op dat moment wel geholpen om iets gedaan te krijgen. En dat is natuurlijk ook prima ;).

Effecten van flow

Flow leidt tot voldoening. En wanneer je je regelmatig in een staat van flow bevindt, kan dat positief bijdragen aan je geluksgevoel.

Zorg dus dat je regelmatig in het dagelijks leven flow ervaart. Niet alleen bij sporten, maar juist ook bij andere taken. Thuis of tijdens je werk.

Bij welke taken ervaar jij flow? Kun je ze vaker doen? Of de omstandigheden creëren, waardoor je vaker een status van flow bereikt?

Mocht je meer willen lezen over flow? De Amerikaans-Hongaarse psycholoog Mihaly Csikszentmihályi heeft er veel onderzoek naar gedaan en over geschreven.

Foto: Jeanet vd Horst

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *