Zet je energie duurzaam in!

Door gastblogger: Saskia Tiggelaar
Saskia blogt over ontspannen-sporten en herstellen van stressklachten.

Waar krijg jij energie van?

Sporten is een goede manier om energie om te zetten naar (nog) meer energie. Echter is rustig opbouwen belangrijk. Ben je gedreven, perfectionist en leg je de lat structureel hoog? Dan is de kans groot dat je dit ook bij het sporten doet. Niks mis met jezelf uitdagen… Maar ik leerde dat geduld, rust en opbouw minstens zo belangrijk zijn. En om naast energie te verbruiken, ook energie te sparen.

Te druk om structureel te sporten?

Heb je een druk leven? Werk, privé?  Hoe combineer je dit met structureel sporten? Als moeder van twee jonge meisjes en een drukke baan, worstelde ik met alle ballen hoog houden. Ik voelde, ‘dit moet anders’.

Sinds twee jaar zet ik mijzelf op één. Want alleen als ik goed voor mezelf zorg, kan ik ook voor mijn gezin zorgen. Sinds ik bewust kies voor duurzaam omgaan met het opdoen en verbruiken van persoonlijke energie, maak ik flinke stappen voorwaarts. Zo kan ik nu weer genieten van mijn gezin, structureel sporten en werken (in die volgorde ;-)).

Voor wie moet jij je bewijzen?

Vraag jij al lange tijd structureel teveel van jezelf? Met welk doel? Waarom en voor wie werk je zo hard dat je uitgeput en gefrustreerd je dagen doorkomt?

In mijn situatie kwam ik erachter dat ik mijn zelfwaardering liet afhangen van de buitenwereld (met name werk). Presteren om gezien te worden. Maar ook met sporten. Steeds vaker deed ik mee om een betere tijd neer te zetten.

Voor mijzelf? Of voor de buitenwereld?

Hierdoor ging ik over mijn grenzen en putte ik mijn lichaam én mijn geest uit. En dan is de enige weg terug… energie sparen.

Minder pieken, meer kwaliteit

Nu ik structureel de lat minder hoog leg en minder piek, bereik ik op langere termijn meer als het gaat om sporten bijvoorbeeld. Door langer de tijd te nemen om sporten rustig op te bouwen, heb ik nu meer conditie dan voorheen. Maar ook door op mijn werk minder projecten op me te nemen, kan ik deze met betere resultaten afronden. Bovendien spaar ik energie die ik in kan zetten voor dingen die ik echt belangrijk vind.

Even een paar voorbeelden hoe ik dit doe:

♦ Mijn dochters vertel ik dat ik ook wel eens moe ben en dat ze me dan even rust moeten geven. 20 minuten op de bank zonder dat ze wat aan me vragen. Dit accepteren ze. Dat vinden ze nu heel gewoon en daar ben ik blij mee, want ook zij worden misschien een keer moeder en mogen dan ook weten dat je als moeder ook maar gewoon mens bent en dat ook mág zijn!

♦ Ik stel meer lange termijn doelen, met haalbare subdoelen. Niet alles hoeft vandaag of morgen. Met kleine stappen in de juiste richting kom je er ook. Geduld lijkt soms lastig, maar geeft zoveel rust, ruimte en kwaliteit.

♦ Ik sport liever wat langer in een rustig tempo dan kort op een hoge intensiteit. Ik begon met één keer per week sporten en  nu, twee jaar later, sport ik drie keer per week en daar zit soms een training van 2,5 à 3 uur tussen. Het is langzaam opgebouwd en mijn lijf is hieraan gewend.

♦ Ik schat werkzaamheden reëler in (thuis en tijdens werk). Ik geef regelmatig aan dat mijn agenda vol is. En laat de keuze bij de ander: “Als je wil dat ik dit doe, kan ik dat niet nu doen”.

♦ Ik moet minder van mijzelf (bijv. schoon opgeruimd huis) en mag meer. Hierdoor is er weer ruimte gekomen voor wat ik echt graag doe. En neem ik genoegen met wat rommel in huis (zolang het maar uit het zicht is). Vorige week heb ik zelfs de volle wasmachine voor een tweede keer aangezet, omdat ik geen tijd vond om hem leeg te halen. En eigenlijk was ik best trots op mijzelf! Ik had namelijk rust verkozen boven ‘moeten’.

Voorkom dat je je grenzen over gaat!

♦ Door jezelf op één te zetten (meer te kiezen voor jezelf)

♦ Reële inschatting te maken van de tijd die je nodig hebt om een taak uit te voeren en jezelf deze tijd te geven.

♦ De lat lager te leggen (en minder te pieken) en geduld te hebben en tijd te nemen voor het opbouwen om (sportieve) doelen te bereiken.

♦ Spaar je energie, die je vervolgens duurzamer kunt gebruiken. Sporten heeft mij op die manier veel gebracht.

♦ Door het volgen van Tour de Vitalité blijf ik (hierin) schérp. Daarnaast kom ik achter ongunstige ingesleten patronen. Patronen die ik rustig en daarmee op een duurzame manier ga aanpakken.

Hoe is jouw energie balans? Duurzaam genoeg?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *