De waarheid achter vitaliteit

V: “Jij, als vitaliteitscoach, weet toch alles over voeding?”

Ik: “Uhm… nee, niet alles. En eigenlijk maar heel weinig. Waarschijnlijk net zoveel als jij…”

De laatste weken kwam ik er achter dat mensen vitaliteit nog steeds associëren met leefstijl. Behalve dat ik alles over voeding zou weten, zou ik ook veel weten over hoe je gezond blijft door te bewegen. En laat de vitaliteitscoach anno 2019 zich daar nou niet meer concreet op richten! En vorig jaar eigenlijk ook al niet…

Hoewel ik in mijn blogs en berichten de afgelopen tijd andere onderwerpen aanhaalde, bestaat het beeld dus blijkbaar nog steeds dat je als vitaliteitscoach vooral met leefstijl bezig bent.

Hoog tijd om daar verandering in te brengen! Hoe zit het nu? Wat is het verschil tussen vitaliteit en leefstijl?

Ik ga het je vertellen.

Meerdaagse fietstocht

Stel, je hebt besloten om een meerdaagse fietstocht te fietsen. Hoe bereid je je nu het beste voor? Gezien vanuit leefstijl en vanuit vitaliteit. Waar zitten de verschillen?

De leefstijl aanpak

Stellen van concrete doelen

Vanuit leefstijl gezien stel je jezelf vaak een doel. Je hebt je eindbestemming gekozen en die wil je bijvoorbeeld binnen een week bereiken. Dat betekent dat je een bepaalde afstand per dag af moet leggen. En misschien heb je voor jezelf wel een bepaalde snelheid in gedachten, die je graag zou willen fietsen. Om gezond en wel het einddoel te behalen heb je een bepaalde mate van getraindheid nodig. Een trainingsschema gaat je daar zeker bij helpen, zodat je gedoseerd traint en jezelf goed voorbereid op de tocht.

Deze persoon bereikt in prima conditie de finish
Gezond en wel over de streep!

Voeding en gewoontes

Daarnaast laat je je goed informeren over voeding. Waardoor ook dat geen belemmering wordt voor het behalen van je doel. Wat eet je in de periode vooraf? En tijdens de fietstocht? Misschien ben je wat zwaarder en zou het je helpen om wat af te vallen. Of wil je juist wat sterker worden. Ook hier zullen schema’s er voor zorgen dat je de juiste variatie en hoeveelheid voeding binnen krijgt.

Gelukkig horen herstel en ontspanning er ook bij! Want ‘de Tour win je tenslotte in bed’. Maar ook het mentale aspect krijgt aandacht. Waardoor je weet hoe je vol moet houden op de momenten dat je er even doorheen zit.

Allemaal zaken waar je een gewoonte van moet maken. Zodat jij tijdens je fietstocht alleen maar bezig hoeft te zijn met fietsen.

De aanpak gezien vanuit vitaliteit

Obstakels overwinnen

Net als bij de leefstijl aanpak is ook bij een vitale aanpak een bepaalde mate van ‘getraindheid’ gewenst. En is een fysieke en mentale voorbereiding aan te raden.

Nu kan het zijn dat het je op dit moment niet goed lukt om al je aandacht erbij te houden. Er zijn zaken die je fietstocht in de weg staan. Je hebt bijvoorbeeld ergens zorgen over, of je hebt last van stress. Je wil bijvoorbeeld niet alleen fietsen, maar je kunt niet bedenken wie er met je mee zou willen. Het kan zijn dat je het niet allemaal overziet. Misschien heb je er zelfs geen vertrouwen in dat je het kunt. Trainen voor de fietstocht is wel het laatste waar je nu aan denkt. Je bent vooral bezig met overleven.

Bij een vitale aanpak breng je eerst deze obstakels in beeld en probeer je ze op te lossen. Zodat je daarna de tijd, ruimte en energie hebt om je optimaal voor te bereiden en je je kunt richten op je eindbestemming.

Motivatie

Vormen de obstakels geen belemmeringen meer? Dan stel je jezelf vooraf een aantal vragen over je voorgenomen plan. Bijvoorbeeld wat de route en de eindbestemming voor je betekenen. Wat maakt dat jij graag deze fietstocht wil ondernemen? Heb je naderhand vooral een goed verhaal of is er meer?

Passende route

Ook wil je weten welke route je gaat afleggen. Welk landschap inspireert jou? Ben jij een echte ‘Berggeit’ of juist een ‘Stoemper’, die geen moeite heeft met windkracht 5 tegen? Je stemt je route af op jouw interesses en jouw talenten. En of er mogelijkheden zijn om af te steken. Zodat je wat te kiezen hebt als het een dag wat minder gaat. Dat geeft je meer vrijheid. En de kans wordt groter dat je je einddoel bereikt en vooral met veel meer plezier!

De route naar de top van beklimming van de Stelvio
De juiste route kiezen

Passend gezelschap

Fiets je graag alleen of liever samen? En zo ja, met wie? Of kies je voor een route waar je juist ook nieuwe mensen tegen kunt komen? Met wie wil jij jouw beleving delen?

Vergroot de kans van slagen

Bij een vitale aanpak zorg je dus eerst dat alle obstakels zijn overwonnen. Daarna ga je op zoek naar een route en eindbestemming, waarbij de invulling zo goed mogelijk past bij jou. Hierdoor groeit je motivatie vrijwel als vanzelf en wordt de kans van slagen vele malen groter.

Vitaliteit versus Leefstijl

Ik hoop dat ik je aan de hand van deze meerdaagse fietstocht het verschil tussen leefstijl en vitaliteit heb kunnen laten zien. Waar leefstijl vooral gericht is op gezondheid en het veranderen van gedrag in voeding, beweging en slaap, gaat het bij vitaliteit over ‘meer uit het leven halen’.

Veel mensen leven met de waan van de dag. Voor je het weet is er weer een week voorbij. Je vraagt je af: “Is dit het dan?” Terwijl je stiekem echt wel weet dat er meer in het vat zit! Maar je weet niet goed hoe je het er uit moet halen. En of je nu jong, oud, gezond of ziek bent. Iedereen kan in principe meer uit het leven (willen) halen.

Heb je nog even?

Nu hoor ik je denken, maar is vitaliteitscoaching eigenlijk niet gewoon hetzelfde als lifecoaching?

Deels wel. Maar ook hier is een verschil… Dus als je nog even hebt? Dan krijg je het volledige verhaal ;).

Lifecoaching

Zowel lifecoaching als vitalteitscoaching is gericht op meer uit het leven halen en doelen bereiken op een manier die bij je past. Maar bij vitaliteitscoaching wordt gebruik gemaakt van beweging. En níet perse om mensen fysiek fitter te maken.

Emoties zetten je in beweging

Er zijn steeds meer bewijzen dat er een sterke relatie is tussen gevoel en bewegen. Veel dingen die we doen, die ons in beweging zetten, worden veroorzaakt door een impuls. Deze impuls hangt meestal samen met een lichamelijke ervaring. We nemen even een heel primitief voorbeeld: honger. Er hoort een gevoel bij én het zet je in beweging. Ik kan van honger bijvoorbeeld behoorlijk chagrijnig worden… En zonder eten overleef je het niet. Je komt dus in beweging en gaat op zoek naar eten. Met als doel dat je blijft leven!

Met pijn en moeite fietst deze vrouw een steile beklimming
Emoties helpen om door te gaan

Omgekeerd kan beweging helpen bij het losmaken van emoties. Denk maar eens aan een zware beklimming waarbij je tot het uiterste moet gaan. De hoge hartslag en de pijn in je benen kunnen je doen afvragen of je het wel gaat redden. Het kan je bijvoorbeeld boos maken of angstig: “Als ik nu op zo’n steile helling van de fiets stap kom ik er nooit meer op”. En juist deze emotie kan je helpen om toch door te gaan.

Emoties zetten aan tot beweging. Ze dragen bij aan motivatie en het bereiken van doelen. En dát is waar vitaliteitscoaching gebruik van maakt.

Focus en aanpassing

Daarnaast zorgt bewegen voor een betere doorbloeding van bepaalde delen van je brein. En dat zorgt onder andere voor meer focus en daadkracht. Ook komen er stoffen vrij die het aanpassen van verbindingen in ons brein bevorderen. Aanpassingen die nodig zijn om gedrag en gewoontes te veranderen.

In tegenstelling tot lifecoachen wordt bij vitaliteitscoaching beweging dus bewust ingezet om te motiveren, veranderingen (sneller) in gang te zetten en in stand te houden en gestelde doelen te bereiken.

Dus…

Vitaliteit gaat over ‘meer uit het leven halen’. Vaak door eerst weer controle te krijgen over je leven en stress tot een beheersbaar niveau te brengen. En vervolgens door doelen te stellen en de route er naartoe te kiezen. Doelen en routes die jou op het lijf staan geschreven. Door daarnaast beweging op een slimme manier in te zetten, wordt je motivatie versterkt en is de kans van slagen groter.

Ben je ontevreden en zou je iets willen veranderen? Afhankelijk van wat je wil of nodig hebt, weet je nu (als het goed is) of je beter naar een leefstijlcoach of lifecoach gaat of naar een vitaliteitscoach!

Wil je me helpen?

Net als het beroep van vitaliteit ontwikkel jij je waarschijnlijk ook steeds verder. Om met het aanbod van Surplace Fietscoaching aan te blijven sluiten op al deze veranderingen, is het essentieel om een beter beeld te krijgen van de huidige situatie.

Zodoende heb ik een enquête gemaakt. Zou je hem in willen vullen? Behalve dat je mij van extra input voorziet, geeft het jezelf overzicht over jouw vitaliteit. Sta even stil en maak de balans op! Zou jij meer uit het leven willen halen?


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *