De 6 meest gemaakte fouten bij (de voorbereiding van) een eendaagse fietstocht of cyclo. En hoe je dit wél aanpakt.

Net als het lopen van een halve of hele marathon vraagt het fietsen van een cyclo of andere uitdagende fietstocht in de Limburgse heuvels, de Ardennen of het hooggebergte een goede voorbereiding.

Inmiddels ben ik een aardig geroutineerde fietser, ook van dit soort uitdagende tochten. Maar nog steeds maak ik wel eens een fout. En niet alleen in de voorbereiding, maar ook tijdens de tocht zelf. Je wil graag, de spanning is hoog en daardoor verlies je nog wel eens wat zaken uit het oog. Handig dus als je weet waar je op moet letten.

In deze blog vind je zes veelgemaakte fouten. Fouten die het verschil kunnen maken tussen ‘winnen en verliezen’.

1. Te laat voor de inschrijving van je gedroomde fietstocht of cyclo

Onlangs beging ik zelf deze fout. Ter voorbereiding van een grote triathlon wilde ik een halve triathlon doen. Tijdens onze vakantie vorig jaar in de Vogezen was men bezig met de voorbereidingen van de triathlon van Gerardmer. Waar ook een halve mogelijk was. Sporten in een mooie omgeving en met veel publiek! Ik besloot dat ik die komende zomer wel wilde doen! Vorige week dacht ik, misschien moet ik me eens inschrijven. En wat bleek: VOL!

Wat een stomme fout! Ik had dit kunnen weten. Ook bij verschillende cyclo’s en eendaagse toertochten zoals de Amstel Gold Race, de Dolomieten marathon en de Marmotte geldt een deelnemerslimiet. En dit soort populaire tochten zijn dan ook snel vol. Soms wordt er ook geloot.

Natuurlijk is er wel een andere cyclo of granfondo te vinden. Maar zeker als je niet jaarlijks zoiets doet, dan wil je die cyclo of eendaagse wielertoertocht fietsen die op je bucketlist staat. Als je dus een toertocht of cyclo op het oog hebt, check dan meteen hoe het met de inschrijving zit en wanneer deze start. En zet een reminder in je agenda of telefoon!

Zoals gezegd worden er heel veel cyclo’s en toertochten georganiseerd. Misschien minder bekend, maar zeker niet minder mooi. Ben jij te laat voor de cyclo die je voor ogen had? En ben jij dus je startbewijs misgelopen? Check dan de cyclokalender waarop nog veel meer cylo’s staan.

2. Te weinig tijd in je trainingen stoppen

Je hebt een druk leven, maar je vindt dat je toch wat meer moet sporten. En dus heb je bedacht om jezelf een sportief doel te stellen, zodat je iets hebt om voor te trainen. Maar dat sportieve doel is pas over 5 of 6 maanden en dat lijkt nog zover weg. En om nu al tijd vrij te maken om te trainen is lastig.

Voor je het weet ben je 3 maanden verder en komt dat doel toch snel dichter bij. Maar… je hebt nog nauwelijks op je fiets gezeten. Het was ook winter. Veel regen en wind en dat maakte het ook niet aantrekkelijk om te gaan fietsen. Laat staan dat je tijd had.

Maar goed, met 3 maanden moet er nog veel mogelijk zijn. Dus je begint, maar komt er al snel achter dat je eigenlijk niet heel veel meer tijd hebt dan 2 keer 2 uurtjes fietsen. En dus fiets je in die uurtjes die je hebt, vooral heel hard! Goed idee toch? En lekker efficiënt. Nou nee…

Voor een dergelijke tocht is het belangrijk om een goeie basis op te bouwen. Die basis bestaat met name uit (langere) rustige ritten. De echte duurtrainingen. En ja, dat kost nu eenmaal tijd. Aanvullend kun je ook intensievere trainingen doen, die in de loop van de tijd richting je doel steeds zwaarder worden. En daarnaast kun je ook sportspecifieke trainingen gaan doen. Zoals bijvoorbeeld klimtrainingen als je tocht ook veel hoogtemeters heeft.

Wil je een uitdagende toertocht of cyclo fietsen? KIES er dan voor! En maak er tijd voor. Zeg NEE tegen andere zaken zodat je JA kunt zeggen tegen je sportieve uitdaging! Begin daar uiterlijk 3 maanden van te voren mee. Of die 3 maanden genoeg zijn hangt uiteraard af van je basisconditie en de zwaarte van de tocht die je voor ogen hebt.

3. Gelletjes gebruiken voor de snelle suikers

Tijdens de Alsacienne in de Vogezen in 2016 was ik goed bezig. Het fietsen ging lekker en we hadden vooraf wat beklimmingen verkend. Dus ik wist wat er ging komen. Zo’n cyclo fiets ik vaak alleen, of in ieder geval niet samen met een bekende. Omdat ik dan op eigen tempo kan fietsen. Ongeveer halverwege de tocht tipte een andere deelnemer mij dat ik als dame op vierde positie lag. In eerste instantie dacht ik: ach ja. Prima. Of het echt waar was wist ik eigenlijk niet. Maar gedurende een van de beklimmingen merkte ik dat het idee dat je op het podium kon eindigen me stiekem toch wel bezig hield. Toen mijn vriend, die bij de eerste bevoorrading zijn bidon gevuld had, mij inhaalde, vertelde ik hem wat die man mij had gezegd. En zo ontstond het idee dat mijn vriend voor mij ging knechten.

Omdat ik de eerste bevoorrading voorbij was gereden raakte mijn water op. Ik kreeg de volle bidon van mijn vriend en hij ging de mijne vullen bij de eerstvolgende bevoorrading. Zo kon ik wat tijd winnen omdat ik gewoon kon doorfietsen. In de volgende klim kon ik weg rijden bij een andere dame. Ik lag derde! Bij de afdaling volgde was mijn vriend weer aangehaakt. Handig want hij is een goeie daler en zo kon ik in zijn wiel sneller afdalen dan ik normaal zou durven. Onderaan haalden we nóg een dame in. Ik lag tweede!

Maar om die positie te houden moest ik flink doorfietsen. Dít voelde echt als koersen! Voor de laatste klim besloot ik een gelletje te nemen. Ik gebruikte ze niet heel vaak, maar wist dat mijn maag het op zich wel aankon. Waar ik niet bij stil had gestaan was dat ik al met al minder gedronken had dan zou moeten. Ook al hoef je niet bij alle gelletjes extra water te drinken, te weinig vocht in combinatie met gelletjes werkt niet goed. En dat heb ik geweten. Na 2 minuten knalde de kramp in mijn bovenbenen. Het enige wast ik kon doen was afstappen. Uiteindelijk werd ik alsnog tweede. Maar die kramp was een nare ervaring en had me zomaar die tweede plek kunnen kosten.

Gelletjes geven makkelijk problemen. Ze bevatten veel snelle suikers die makkelijk opgenomen worden in je bloed en daarmee snel energie geven. Ook dat had ik gemerkt na het nemen van dat gelletje! Maar het kan dus ook makkelijk fout gaan. Met name misselijkheid en overgeven en kramp zijn de grootste problemen. Je kunt dit voorkomen door gelletjes vooraf te testen. Zodat je weet of je maag het aankunt en wat er gebeurt.

4. De avond vooraf te veel eten

Vroeger werd er veel ‘gestapeld’. Zorgen dat je in de week vooraf extra veel koolhydraten at. Met de gedachte dat je tijdens de fietstocht langere tijd kunt doen met de voorraad koolhydraten die in je lichaam zijn opgeslagen. Eigenlijk deed ik gewoon maar wat. Namelijk gewoon extra eten, en niet perse lettend op het verhogen van vooral de verhouding koolhydraten. En dan heeft het niet zo heel veel zin. Dus tegenwoordig doe ik dat niet meer. Toch blijft de gedachte dat het nuttig kan zijn om gewoon wat extra te eten.

Dus wat ik vrijwel altijd doe is de avond voor de cyclo te veel eten. Een schepje extra. En dan nog een extra schepje. Gewoon voor de zekerheid. En wat me bijna altijd overkomt is dat ik dan ’s nachts met buikpijn in mijn bed lig en niet goed kan slapen. De buikpijn is de volgende dag meestal wel voorbij, maar een echt goede nachtrust heb ik meestal niet voor zo’n wedstrijd.

Probeer je dus in te houden. Wil je wel stapelen, dan is het zinvol om je hierover goed te laten inlichten. En niet zomaar wat te doen, zoals ik dat vroeger deed.

5. Samen fietsen

Superleuk om met vrienden naar de alpen te gaan en daar een paar dagen te fietsen. Vaak is het tempo van de verschillende fietsers niet gelijk. Belangrijk is dat zeker in het klimmen je je eigen tempo blijft fietsen. Alleen dan lukt het je om een tocht goed uit te fietsen. Het kan dus een goed idee zijn om een cyclo ‘alleen’ te fietsen. Zodat je echt je eigen tempo fiets.

Maar ja, dan sta je aan de start en je hebt er wel zin in! Jouw startvak mag gaan en er wordt meteen snelheid gemaakt. je gaat mee, want je zit lekker in die groep. En dan kun je het vast langer volhouden. Grote kans dat die gedachte je uiteindelijk op gaat breken. Dat je aan het begin te hard gaat en dat je dat op den duur moet bekopen en je met moeite de finish haalt

Het advies is dus, hoe graag je ook wil, probeer vanaf het begin af aan je eigen tempo te fietsen. En betekent dat dat je door (veel) anderen wordt ingehaald? Dat is dan maar zo. Probeer je daarover heen te zetten. De kans is groot dat je ze op den duur weer inhaalt, omdat zij zich aan het begin al stuk hebben gereden en jij aan het einde nog over hebt.

6. Regenjasje vergeten

Een andere fout die regelmatig gemaakt wordt is dat je je te koud kleed. Of in ieder geval niet voorbereid bent op koudere omstandigheden. Zeker bij cyclo’s en toertochten in de bergen kunnen de temperatuurverschillen enorm zijn. Soms starten die tochten al om half zeven ’s ochtends. Vaak is het dan nog fris, terwijl het midden op de dag ontzettend warm kan worden. Maar ook ten opzichte van het dal, kan het bovenop een col zo een paar graden kouder zijn. Neem dan ook nog de wind die hoger in de bergen een rol kan spelen en zeker in een afdaling.

Je krijgt in die situatie te maken met temperaturen die om andere kleding vragen. Daarnaast is het ook nog zo dat door de inspanning van het klimmen je het ontzettend warm kunt krijgen. En dat je flink gaat zweten met natte bezwete kleding als resultaat. In de afdaling die volgt zorgt de (koude) wind en een nat en bezweet lijf voor kou.

Zorg dus dat je altijd een windjasje of iets vergelijkbaars bij je hebt. Zodat je die aan de start, bovenop een berg en in de afdaling even aan kunt trekken en zo je warmte vasthoudt en niet te veel afkoelt.

Sta goed voorbereid aan de start!

Ik hoop dat je met deze tips beter voorbereidt aan de start staat van jouw eerstvolgende toertocht of cyclo. Wil je meer weten over hoe je je het beste voorbereidt op een cyclo of granfondo zoals de Amstel Gold Race, de Marmotte of de Dolomieten marathon? Hoe je zowel mentaal als fysiek sterker wordt, waar je aan moet denken qua kleding, materialen en voeding en hoe je prioriteiten stelt zodat je ook tijd kunt maken om te trainen?

Schrijf je dan in voor de cursus start2cyclo die vanaf 15 maart start. Start2cyclo is een compleet programma dat je van begin tot eind voorbereidt op je eerste of eerstvolgende cyclo. Een programma waarmee je uitgerust en vol zelfvertrouwen aan de start staat.

Mocht je je (dit jaar) echt goed willen voorbereiden op jouw toertocht of cyclo deze zomer? Check voor meer info start2cyclo.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *